عاج چیست و کجاست؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 21 فروردين 1402
بازدید : 89189
نویسنده : محتوانویس اتاق خبر


آیا تا به حال در مورد سلامت دهان و دندان خود وسواس داشته اید؟ دندان یکی از مهم ترین قسمت های دندان است که برای سلامتی نیاز به مراقبت ویژه دارد. عاج، هسته و شکل کلی دندان را تشکیل می دهد. عاج حاوی توبول هایی (توبول هایی با میکروتوبول) است که حاوی سلول های تخصصی به نام ادنتوبلاست است. قسمت بدن سلول های تشکیل دهنده دندان روی سطح پالپ دندان قرار دارند. مورفولوژی سلولی دندانه دار است. سلول های ادونتوبلاست دارای زائده های سیتوپلاسمی هستند. آنها در لوله های دندانی قرار دارند. خواص فیزیکی و شیمیایی یونجه بسیار شبیه به استخوان است.


عاج در کجا قرار دارد؟

عاج بافت معدنی استخوان مانندی است که پالپ هر تاج و ریشه را احاطه کرده است. ضخامت اصلی دندان را تشکیل می دهد. ماده معدنی عاج عمدتاً نمک های کلسیم به شکل کریستال های هیدروکسی آپاتیت است. آنها حدود 70 درصد وزن خشک آن را تشکیل می دهند. ماتریکس عاج شامل فیبرهای کلاژن نوع I و کیکوزامینوگلیکان است که توسط سلول های سازنده عاج (ادنتوبلاست) سنتز و ترشح می شود.

عاج سخت تر از استخوانی است و رنگ آن زرد است. عاج توسط سلول های ادنتوبلاست تشکیل می شود. زاویه این سلول ها Tomes Fibr نامیده می شود. ریشه تومور در دندان در لوله های باریکی به نام کانال های دندانی قرار می گیرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله دندانپزشک را مطالعه کنید.

عاج بین سلول‌های عاج‌ساز تولید می‌شود و عاج معدنی و دارای کمبود مواد معدنی پیش عاج نامیده می‌شود.

عاج، بر خلاف استخوان، در صورت از بین رفتن سلول های ادنتوبلاست، ماندگاری طولانی دارد و این امکان حفظ دندان ها را بدون پالپ زنده فراهم می کند.

عاج به دلیل وجود زوایای تامز و پایانه های عصبی آزاد در لوله های عاجی بافت حساسی است و تمامی محرک های عاج باعث ایجاد درد می شود. بنابراین سطح عاج در قسمت تاج با مینا پوشانده شده و در ریشه سیمان می شود.


اولین عاج کدام است؟

به نوع عاجی که شکل اولیه دندان را می دهد، عاج اولیه می گویند که معمولاً 3 سال پس از رویش دندان کامل می شود. مسیر لوله های عاج از پالپ تا مینای دندان مستقیم نیست بلکه دارای انحنای S شکل است.مسیر توبول ها با زوایای قائمه از سطح پالپ و اولین تحدب این منحنی S شکل شروع می شود. به سمت نوک دندان است.


عاج ثانویه چیست؟

به نوع عاجی که پس از عاج اولیه در اثر رسوب عاج تشکیل می شود، عاج ثانویه می گویند. این نوع دندان ها بدون تحریک خارجی خود را تشکیل می دهند. لوله های عاجی ثانویه صاف تر از لوله های عاجی اولیه هستند و لوله های کمتری دارند. اگر چه این قسمت از عاج پالپ را احاطه کرده است، اما در سقف و پایین قسمت کرونر اتاق پالپ در دندان های چند ریشه ضخیم تر است.


درمان ارتوپدی چیست؟

عاج ترمیمی (عاج ثالثی) نوعی عاج است که در نتیجه جایگزینی ادنتوبلاست ها و در نتیجه تأثیرات متوسط ​​مانند تروما - پوسیدگی متوسط ​​و سایر اقدامات دندانپزشکی ایجاد می شود. این نوع عاج در دیواره اتاقک پالپ نزدیک ناحیه آسیب دیده تشکیل می شود. به عنوان مثال، عاج احیا کننده از سوراخ هایی ساخته می شود که با 1.5 میلی متر پالپ تهیه شده است. این نوع دندان یک ماه پس از آسیب به صورت میکروسکوپی قابل مشاهده است. این نوع عاج از نظر ساختار و خواص شیمیایی با عاج اولیه و ثانویه متفاوت است و دارای لوله‌های عاج کمتری است و کمتر به بسیاری از محرک‌ها حساس است.

گاهی اوقات تحریکات متوسط ​​مانند دندان های میانی و اتریشی باعث مرگ توده های ادنتوبلاست و ادنتوبلاست می شود. به این نواحی از عاج که از خارج عاج تا پالپ دندان امتداد دارند، راه های مرده می گویند. نواحی مرده توسط عاج بازسازی شده توسط ادنتوبلاست های جایگزین شده مسدود می شوند. نواحی مرده اغلب در مکان‌هایی از شاخک‌های پالپ باریک، جایی که تراکم بیشتری از ادونتوبلاست‌ها وجود دارد، یافت می‌شوند.


خواص شیمیایی و سلولی عاج

از نظر وزن، عاج بالغ حدود 70 درصد مواد معدنی، 20 درصد مواد آلی و 10 درصد آب است. عاج سلول هایی به نام ادنتوبلاست ها را تولید می کند که در محیط پالپ قرار دارند و خارج شدن این سلول ها به ساختارهای لوله مانندی به نام "توبول های عاج" در داخل عاج گسترش می یابد. این سلول ها ابتدا ماتریکس آلی عاج را تشکیل می دهند و سپس آن را کلسیفیک می کنند.


خواص فیزیکی عاج

رنگ عاج در مقایسه با رنگ مینا زرد است. نور می تواند به راحتی از مینای نازک عبور کند و توسط عاج منعکس شود. به همین دلیل، تاج پادشاه تقریباً بنفش است. از آنجایی که میزان مواد معدنی عاج زیاد است یا فقط کمی کمتر از مینای دندان است، می توان گفت که عاج از استخوان و سیمان قوی تر و از مینای دندان ضعیف تر است.

تفاوت بین عاج و مینای دندان چیست؟



کلسیم و فسفات رایج ترین مواد معدنی در عاج هستند. مقدار مواد طبیعی تشکیل دهنده ترکیب این گروه مانند دندان و استخوان است. بیشتر اینها در داخل دندان کوچکتر از سطح دندان هستند، بنابراین این قسمت از دندان نرمتر از سطح دندان است.



علائم پوسیدگی دندان

از جمله علائم رایج حساسیت دندان می توان به تغییرات دما ناشی از تماس هوای سرد با دندان ها یا غذای گرم و سرد اشاره کرد، به عنوان مثال زمانی که دندان های خود را مسواک می زنیم و احساس درد می کنیم یا زمانی که ناخن های خود را می چینیم و احساس درد می کنیم. به دلیل حساسیت دندان. در موارد دندان درد، تحریکات شیمیایی ناشی از ترکیبات شیرین و ترش و این قبیل مواد تحریک کننده نیز باعث ایجاد دندان درد خاص می شود.



درمان حساسیت دندان

مهمترین روش برای درمان حساسیت دندان مراجعه به دندانپزشک برای تعیین علت مشکل و بررسی علائم حساسیت دندان است. دندانپزشک با آموزش صحیح مسواک زدن و عدم استفاده از چسب هایی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد، این مشکل را حل می کند.

مشاهده ادامه:https://drsheidaclinic.com/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اتاق خبر و آدرس otaghkhabar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com