همه چیز درباره ایمپلنت دندان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1402
بازدید : 24162
نویسنده : محتوانویس اتاق خبر


خلال دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی است که کاملاً با سلول های بدن سازگار است. ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزین مناسب و دائمی برای دندان های از دست رفته استفاده می شوند. پس از اینکه دندانپزشک ایمپلنت را در فک قرار داد، استخوان فک با استخوان سازی سلول های استخوان ساز روی سطح ایمپلنت دندانی به ایمپلنت متصل می شود. فرآیند جوشکاری معمولاً 3 تا 4 ماه طول می کشد، سپس قسمت تاج (قسمت اصلی) و کلاهک دندان ساخته شده و روی پایه (ایمپلنت) قرار می گیرد.



انواع ایمپلنت دندان

1- ایمپلنت معمولی: در روش سنتی جراحی ایمپلنت مراحل طبق روال معمول انجام می شود و حدود 6 ماه طول می کشد. ابتدا ایمپلنت پایه ساخته می شود و محل ایمپلنت زمان دارد تا خود را ترمیم کند و رابط ایمپلنت دندان با بافت استخوانی یا اطراف آن یکپارچه می شود. یک ایمپلنت معمولی حدود سه میلی متر یا بیشتر قطر دارد.

2- مینی ایمپلنت: مینی ایمپلنت نوعی ایمپلنت دندانی است که قطر آن کمتر از سه میلی متر است و معمولاً زمانی استفاده می شود که فضای کافی برای ایمپلنت معمولی و بزرگتر وجود نداشته باشد. این نوع ایمپلنت دندان گزینه مناسبی برای جایگزینی دندان های کوچک جلویی یا حمایت از دندان های مصنوعی است. لازم به ذکر است که مینی ایمپلنت دارای سطح کوچکی برای ادغام با بافت فک است، بنابراین استفاده از آن در همه موارد مناسب نیست.

3-نصب سریع: مراحل قرار دادن دندان ها در نصب سریع به قدری سریع است که بیمار پس از مدت کوتاهی می تواند از دندان های جایگزین خود استفاده کند. البته معایبی هم دارد و در مواردی می توان از این روش استفاده کرد که دندانپزشک مطمئن باشد که فشار زیادی به ایمپلنت وارد نمی شود. دندانپزشک بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، یک دندان مصنوعی موقت و مخصوص روی آن قرار می دهد که فشار زیادی به ایمپلنت وارد نمی کند. پس از آن، در این مدت باید دستورالعمل ها و رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. هنگامی که ایمپلنت در بافت اطراف کاشته شد، دندان موقت جایگزین دندان دائمی می شود.

ایمپلنت 4 رقمی: این روش برای تقویت دندان مصنوعی در روش 4 رقمی مناسب است. روش چهارم: ایمپلنت ها در قسمت جلویی فک قرار می گیرند زیرا قسمت جلویی فک نسبتاً ضخیم تر و قوی تر است. بنابراین این روش برای افرادی که استخوان های ضعیفی دارند و نمی توانند از ایمپلنت معمولی استفاده کنند مناسب است. به خصوص اگر پروتز روی فک پایین باشد. 4 روش ایمپلنت یک روش تخصصی و نسبتاً پیچیده است و باید توسط متخصص با تجربه انجام شود.

 

مراحل کاشت دندان

1 - تست کنید

در ابتدای عمل ایمپلنت دندان، معاینه دندان و بررسی اطلاعات مربوط به لثه، استخوان فک و شکل عصب با استفاده از اشعه ایکس ضروری و ضروری است.



2- کشیدن دندان و برداشتن ریشه

بعد از معاینه نوبت به کشیدن دندان و برداشتن ریشه از لثه می رسد و پس از آن زمان دقیق کاشت ایمپلنت مشخص می شود و این نصب به مدت 45 تا 75 روز انجام می شود. در غیر این صورت، استخوان های فک (مخصوصا فک بالا) ممکن است دچار فرسایش شوند و نیاز به هزینه و تلاش زیادی برای بیماران و دندانپزشکان برای بازسازی استخوان ها دارد.

اگر دندان های کشیده شده متعلق به قسمت جلویی دهان باشد، دندانپزشک برای حفظ ظاهر دهان و طرح لبخند، ظرف 3 تا 4 روز یک صفحه متحرک موقت برای بیمار می سازد.

در مواردی که استخوان کافی وجود داشته باشد، می توان دندان آسیب دیده را در یک روز خارج کرد و با ایمپلنت جایگزین کرد. این نوع ایمپلنت ایمپلنت فوری نامیده می شود.



3- نصب فونداسیون

حال به مرحله بعدی می رسیم، محل کاشت که فیکساسیون نام دارد در چسب قرار می گیرد. در ساخت این پایه که بر اساس فک بیمار و عرض فک وی ساخته می شود، داخل استخوان فک متصل می شود. حدود چند ماه طول می کشد تا محل کاشت دندان به استخوان فک بچسبد. برای نواحی بدون استخوان فک، پیوند استخوان لازم است و سپس پایه ایمپلنت نصب می شود.

اکنون با نصب پایه های ایمپلنت، بسته به کیفیت تراکم استخوان فک و نوع ایمپلنت، 3 تا 20 هفته طول می کشد تا ایمپلنت ها با استخوان فک باند شوند. در این مدت لازم است به ایمپلنت ها فشار نیاورید و غذاهای شیرین مصرف کنید.



4- کشف

اکنون پس از پیوند، ایمپلنت های نصب شده در حفره دهان قابل مشاهده هستند. در این مرحله جراحی لثه نیز مورد نیاز است، این ایمپلنت ها ماندگاری زیادی خواهند داشت.



5- خالق

در مرحله قالب‌گیری، فرم‌های لثه از پایین ایمپلنت باز می‌شوند و با پین و میله‌های بلند روی ایمپلنت‌ها می‌چرخند. سپس با انتخاب قالب و مواد قالب گیری مناسب، وضعیت ایمپلنت ها در قالب ثبت و به آزمایشگاه تخصصی منتقل می شود.



6- نصب پروتز

در نهایت پروتز یا پوشش اباتمنت متصل شده در حدود چهار جلسه قالب گیری و آزمایش به بیمار تحویل داده می شود. همچنین می توان از ایمپلنت ها به عنوان تکیه گاه برای پروتزهای متحرک استفاده کرد. این نوع پروتزهای متحرک مانند یک دکمه در داخل دهان قرار می گیرند و محکم تر از حد معمول در دهان قرار می گیرند. تاج ایمپلنت تا شده یا چسبانده می شود.

دوره درمان تا حد زیادی به کیفیت استخوان های فرد بستگی دارد. دوره بهبودی معمولاً 6-2 ماه است که در طی آن ایمپلنت با استخوان یکپارچه می شود. در طول دوره بهبودی، مهم است که فشار بیش از حد بر روی دندان ایمپلنت وارد نشود. پس از عمل، دندانپزشک با معاینات منظم وجود عفونت و روند بهبود و بهبودی را بررسی می کند.

 

سن مناسب برای کاشت:

برای کاشت دندان باید تا سن 18 سالگی صبر کرد تا شکل کامل اسکلت صورت به دست آید، در غیر این صورت ممکن است در آینده به دلیل رشد فک و صورت به دلیل کاشت دندان کوچکتر به نظر برسد.

شرایط کاشت فوری:

- وجود ثنایای فوقانی یا تحتانی به صورت گروهی یا تکی، عرض استخوان حداقل 6 میلی متر

- وجود حداقل 13 میلی متر طول استخوان مفید

- یک یا دو یا حداکثر 3 استخوان (از نظر تراکم) وارد کنید

- چسبندگی اولیه بین 35-60 نیوتن

- رعایت بهداشت دهان و دندان

- عدم وجود دندان قروچه ( دندان قروچه )

مزایای ایمپلنت برای من

- درمان گران است

مقاومت و راحتی بالا

- استفاده

- توانایی جویدن طبیعی و زیبایی استثنایی را بازیابی می کند

- در طول درمان ایمپلنت، سایر دندان ها قربانی جایگزینی دندان های از دست رفته نمی شوند.

- در واقع پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان در استخوان قرار می گیرد و استخوان فک به دلیل پشتیبانی از ایمپلنت پوسیده نمی شود. بنابراین، فرم صورت به دلیل از دست دادن دندان مستعد تغییر است.

- ایمپلنت های دندانی نسبت به سایر روش های درمانی جایگزین عمر بیشتری دارند و در صورت گم شدن ایمپلنت قابل تعویض هستند.



معایب ایمپلنت دندان

- قیمت نسبتاً بالا

- هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر درمان های جایگزینی دندان مانند پروتزهای ثابت یا متحرک بیشتر است.

- درمان ایمپلنت برای این درمان حداقل 4 تا 9 ماه است.

- یکی از معایب ایمپلنت عمل و خطرات ناشی از عمل است. از جمله این خطرات می توان به احتمال عفونت و عدم موفقیت در درمان و یا از بین رفتن ایمپلنت های دندانی اشاره کرد که باید تعویض و مجددا جراحی شوند.

- این روش کاشت نیاز به معاینات منظم توسط دندانپزشک دارد

رفرنس مقاله: https://realtimedentist.com/1399/03/متخصص-ایمپلنت-و-کاشت-دندان-اقساطی-در-شی/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اتاق خبر و آدرس otaghkhabar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com