عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 9 دی 1402
بازدید : 227
نویسنده : محتوانویس اتاق خبر


چه زمانی پروستات خطرناک می شود؟ علائم بیماری پروستات چیست؟ پروستات در چه سنی بیشتر ظاهر می شود؟ راه های درمان پروستات چیست؟

این مقاله فرتاب به بررسی مشکلات مربوط به پروستات و روش های درمان و پیشگیری می پردازد، پس تا پایان این مقاله با متخصص اورولوژی همراه باشید و نظر خود را به اشتراک بگذارید.


همه چیز در مورد پروستات

پروستات اندام کوچکی از دستگاه تناسلی مردانه است که در اطراف مثانه قرار دارد و در تولید اسپرم نقش دارد. تغییر در شکل یا ویژگی های این اندام می تواند علائم مختلفی ایجاد کند و نیاز به ارزیابی دقیق دارد. با افزایش سن، بسیاری از مردان با بزرگ شدن پروستات مواجه می شوند. این وضعیت یا تغییر در اندازه غده می تواند علائمی مانند مشکل در ادرار کردن، فشار یا درد در مثانه ایجاد کند.

علائم پروستات

مشکلات پروستات معمولا به سه دسته تقسیم می شوند: پروستاتیت، BPH و سرطان پروستات.

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود و معمولاً با مصرف آنتی بیوتیک قابل کنترل است.

BPH یا هیپرتروفی خوش خیم پروستات، بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات است که اغلب در مردان بالای 50 سال رخ می دهد. این وضعیت می تواند باعث مشکلات ادراری شود و ممکن است نیاز به درمان پزشکی یا جراحی داشته باشد.

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در مردان است، اما خطر مرگ ناشی از آن نسبتاً کم است. گزینه‌های درمانی مختلفی از جمله جراحی، پرتودرمانی، هورمون‌درمانی و شیمی‌درمانی وجود دارد و برخی از مردان درمان را به تأخیر می‌اندازند.

چه زمانی پروستات خطرناک می شود؟

شرایطی وجود دارد که می تواند تغییرات مهمی را در غده مردانه به خطر بیندازد. در این موارد باید احتیاط کرد و بلافاصله با پزشک مشورت کرد.

علائم غیرمعمول: مشکل در ادرار کردن، درد یا خون در ادرار یا مایع منی ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد.

تغییرات در آزمایشات: افزایش سطح PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد.

عدم پاسخ به درمان: اگر علائم با درمان‌های استاندارد مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضدالتهاب بهبود نیابند، نگران‌کننده است.

افزایش سریع اندازه: اگر ارزیابی بالینی نشان دهد که اندازه غده به سرعت در حال افزایش است، ممکن است وضعیت خطرناکی را نشان دهد.

سابقه خانوادگی: اگر سابقه سرطان در خانواده خود دارید، احتمال بروز مشکلات جدی برای شما بیشتر است.

سایر علائم ثانویه: کاهش وزن ناگهانی، خستگی شدید و کسالت عمومی نیز می تواند نشانه یک وضعیت خطرناک باشد.

اگر متوجه یک یا چند مورد از این علائم شدید، توصیه می کنیم فورا به پزشک مراجعه کنید. بررسی دقیق و آزمایش به تشخیص دقیق مشکل کمک می کند.

راه های پیشگیری از سرطان پروستات

پیشگیری از مشکلات مربوط به پروستات اغلب شامل تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات و چربی های سالم مانند امگا 3 می توانند کمک کنند.

زمانی که پروستات خطرناک می شود، معمولاً زمانی است که علائمی مانند درد، تکرر ادرار یا مشکل در دفع ادرار شروع می شود. در این موارد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص دقیق از طریق آزمایش هایی مانند PSA یا سونوگرافی انجام می شود. اگر نتایج نگران کننده باشد، ممکن است بیوپسی لازم باشد.

علائم نگرانی عبارتند از افزایش شدید نتایج آزمایش PSA یا پیدا شدن توده ای در ناحیه.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و پیشگیری از آن، می توانید از راه های زیر کمک بگیرید:

البته من تجربه پزشکی ندارم، اما برای کاهش خطر مشکلات مربوط به جنسیت مردانه، شاید ارزش توجه به چند نکته مهم را داشته باشد:

رژیم غذایی سرشار از مواد طبیعی: مصرف سبزیجات و میوه های غنی از آنتی اکسیدان می تواند شما را سالم نگه دارد. توصیه می شود به جای مکمل های دارویی، غذاهای طبیعی را انتخاب کنید.

تمرین روزانه: با تمرینات سبک شروع کنید و تعداد روزهای تمرین را افزایش دهید. ورزش به حفظ وزن سالم کمک می کند.

کنترل وزن: چاقی یکی از عوامل خطر است. اگر وزن مناسبی دارید سعی کنید آن را حفظ کنید و در صورت لزوم با یک رژیم غذایی متعادل وزن کم کنید.

با پزشک خود مشورت کنید: اگر فکر می کنید در معرض خطر عفونت هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند شما را در مورد داروها و راه حل های مناسب راهنمایی کند.

علل التهاب لگن و ران چیست؟

افزایش سن اولین و اصلی ترین علت تصلب شرایین لگن و ران در افراد مختلف است. با افزایش سن، مفاصل و غضروف‌ها، مانند پوست و سایر قسمت‌های بدن، شروع به شکستن می‌کنند و قدرت جوانی اولیه خود را از دست می‌دهند. علاوه بر افزایش سن، عوامل مختلفی در بروز آرتریت مفصل ران نقش دارند، از جمله:

آسیب غضروف لگن

پس از افزایش سن، غضروف و آسیب به مفصل ران ناشی از ضربه های شدید بر روی مفصل ران علت اصلی علائم تصلب شرایین هیپ و هیپ است. ضربه محکم به مفاصل باعث شکستن استخوان ها و آسیب به غضروف می شود. این آسیب ها غضروف بین دو استخوان را از بین می برد و در نهایت منجر به ساییدگی لگن و تصلب شرایین می شود.

تیره شدن استخوان ران

سیاه شدن استخوان یا مغز استخوان که نکروز نامیده می شود. این امر باعث تغییر در فعالیت رگ های خونی می شود که خون را به سیاهرگ ها می رساند و به اندازه کافی به سر استخوان نمی رسد و مشکلاتی را ایجاد می کند. هنگامی که خون رسانی به سر استخوان قطع می شود، سلول های این ناحیه می میرند و پس از مدتی استحکام و ثبات خود را از دست می دهند. این نرم شدن استخوان ها به تدریج شکل مفصل را تغییر می دهد و آن را فرسوده می کند.

شکستگی استخوان ران

شکستگی استخوان لگن در صورت درمان سریع مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. اما این شکستگی ها منجر به آتروفی و ​​ساییدگی مفصل ران، ساییدگی مفصل ران در زمانی که سر استخوان ران محکم به هم نچسبد و این عامل باعث تغییر شکل، ناهمواری و یکنواختی سر می شود. استخوان ران و استخوان ران این دو استخوان در برابر یکدیگر سایش می کنند.

در دررفتگی مادرزادی لگن

دیسپلازی هیپ که به نام دیسپلازی هیپ نیز شناخته می شود، در اثر نارسایی رشد و توسعه نیافتگی مفصل ران ایجاد می شود. این بیماری با گذشت زمان شکل لگن را تغییر می دهد. کودک مبتلا به این بیماری علائم آتروفی لگن و ران را در دوران بلوغ تجربه خواهد کرد.

عفونت ران

عفونت در مفصل ران می تواند منجر به از بین رفتن غضروف در استخوان لگن شود و همانطور که می دانید از دست دادن غضروف شبیه ساییدگی مفصل ران و در نهایت آرتروز مفصل ران است.

تاثیر علائم ساییدگی مفصل ران بر زندگی روزمره

متأسفانه ساییدگی مفصل ران به درد گسترده ای در جامعه امروزی تبدیل شده است که عواقب و عوارض زیادی را برای بیمار به همراه دارد.

تداخل در فعالیت های روزانه

آرتریت مفصل ران می تواند بر فعالیت هایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها، سوار و پیاده شدن از ماشین، نشستن یا ایستادن، انجام کارهای خانه و فعالیت های روزانه تأثیر منفی بگذارد. این موارد به کمک دیگران برای انجام فعالیت های روزانه با بدتر شدن وضعیت بیمار بستگی دارد.

دررفتگی مفصل ران می تواند تعاملات اجتماعی فرد را به حدی تحت تاثیر قرار دهد که فرد قادر به انجام فعالیت های روزانه نباشد. در برخی از بیماران با مشکلات شدید مفصل ران، ممکن است به دلیل درد لگن، داشتن رابطه جنسی دشوار باشد.

کاهش انرژی و خستگی مداوم

درد مزمن ناشی از آرتریت هیپ منجر به خستگی در بسیاری از بیماران می شود. آرتریت هیپ بر متابولیسم بدن تأثیر نمی گذارد، اما برخی از بیماران عدم فعالیت ناشی از درد آرتریت هیپ را با افزایش وزن مرتبط می دانند.

آرتروز به شما اجازه نمی دهد راحت بخوابید

یکی از بزرگترین و شایع ترین عوارض آرتریت تاثیر آن بر خواب بیماران است. درد مفاصل بر خواب تاثیر منفی می گذارد و افراد مبتلا به این بیماری در به خواب رفتن یا بیدار شدن مکرر دچار مشکل می شوند.

این مشکل 77 درصد از افرادی که از درد مزمن رنج می برند را تحت تاثیر قرار می دهد. بی خوابی و کم خوابی عامل استرس است که راه را برای مشکلات دیگر باز می کند.

تغییر در شکل استخوان اطراف مفصل ران

استئوآرتریت یا شکستگی لگن به دلیل فشار بر استخوان ها و مفاصل لگن، شکل مفصل را تغییر می دهد و این باعث ناهمواری طول ساق پا می شود.

چگونه می توان علائم ساییدگی و پارگی لگن را کنترل کرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، آرتریت علائم زیادی دارد، اما دو علامت مشترک و خاص هستند. اولین مورد سفتی پس از استراحت است، به این معنی که مفصل برای مدت طولانی غیرفعال بوده و گاهی اوقات هنگام تلاش برای فعال بودن درد می کند.

ممکن است متوجه شوید که بیماران مبتلا به آرتریت زانو هنگام صبح که از خواب بیدار می شوند در راه رفتن مشکل دارند، اما پس از مدتی به حالت عادی باز می گردند. مفاصل خشک با عدم فعالیت طولانی مدت بسیار شایع اما نادر هستند. بیش از نصف طول می کشد. درس

دومین علامت کاهش انعطاف پذیری است. به همین دلیل، بیماران مبتلا به آرتریت نمی توانند به راحتی مفاصل خود را خم و راست کنند و ممکن است درد مفاصل را به عنوان علامت بعدی ذکر کنند.

به افرادی که بیش از دو هفته این علائم را در مفاصل خود دارند توصیه می شود به پزشک مراجعه کنند. از آنجایی که هیچ درمان قطعی برای ساییدگی مفصل ران وجود ندارد و هیچ راهی برای ترمیم غضروف وجود ندارد، همه روش ها برای کاهش درد و التهاب تجویز می شوند.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اتاق خبر و آدرس otaghkhabar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com