عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 31 مرداد 1401
بازدید : 613
نویسنده : محتوانویس اتاق خبر

سفر به اصفهان به ويژه در بهار و پاييز جزء خاطره انگيزترين سفرهاي داخلي شما خواهد بود. اصفهان به دليل داشتن جاذبه هاي گردشگري متنوع تاريخي و گردشگري، جزء اولويت هاي بيشتر مسافران براي سفر مي باشد. اما سفر در روزهايي که مسافران زيادي به اين شهر مي روند مستلزم هزينه هاي بالايي براي بليط هواپيما و اقامت است. توصيه مي کنيم براي خريد بليط هواپيماي ارزان در فصل تابستان به اصفهان برويد.

طي بازديدهاي بي شماري که از اين شهر باشکوه در مرکز ايران داشتيم، براي درک بهتر اين ضرب المثل قافيه، آرام آرام لايه هاي آن را باز کرديم. در کاخ‌ها، مساجد، پل‌ها و باغ‌ها کاوش کرديم و سپس به کاوش بيشتري پرداختيم. پس از تمام ساعاتي که براي کشف شهر صرف کرديم، کم و بيش توانستيم فهرستي نسبتاً جامع – البته نه جامع – از کارهايي که بايد در شهر اصفهان انجام داد را نقل کنيم.

اصفهان

1. از تمام گوشه و کنار ميدان نقش جهان بازديد کنيد

فضاي عمومي عظيم در مرکز اصفهان، ميدان نقش جهان، که به ميدان امام نيز معروف است، نمونه اي بارز از نگين هاي معماري ساخته شده در دوران امپراتوري صفوي است. گردشگران در اين سايت ميراث جهاني يونسکو گرد هم مي آيند تا با چشمان خود آن را ببينند قبل از اينکه بر روي جاذبه هايي که هر طرف ميدان را در بر مي گيرند بزرگنمايي کنند: مسجد شيخ لطف الله، کاخ عالي قاپو، مسجد شاه، و دروازه قيصريه که درگاه اصلي است. به بازار اصفهان. براي بازديد از هر يک از اين جاذبه‌ها وقت بگذاريد و تاريخ پشت آن‌ها را ببلعيد.

2. نفس عميق بکشيد و در ميدان پيک نيک داشته باشيد

داخل و خارج از ميدان نقش جهان عجله نکنيد. درعوض، سرعت کار را کم کنيد و روي چمنزار بنشينيد، جايي که مردم محلي را در حال پيک نيک با دوستان يا خانواده خود خواهيد ديد. صداي خنده و بازي کودکان و صداي جرنگ صداي کالسکه‌هاي اسب‌کشي که گردشگران را در اطراف ميدان مي‌برد، خواهيد شنيد.

3. در بازار بزرگ اصفهان به خريد برويد

دور ميدان نقش جهان را از بازار عبور دهيد و سپس از دروازه قيصريه در هزارتويي که بازار بزرگ اصفهان است ناپديد شويد. در زير سقف‌هاي قوسي و گنبدهاي آن مي‌توانيد صنايع دستي، فرش، ادويه‌ها، لباس‌ها و موارد ديگر را پيدا کنيد. اين بازار سرپوشيده که در ابتدا در قرن يازدهم ساخته شد، تا مسجد جامع امتداد دارد.

4. در مسجد جامع قدم بزنيد

در بازديد از مسجد جامع، حس قدم زدن در زمان را داشتم – و کاملاً به حق بود، زيرا اين مسجد از قرن هشتم تا پايان قرن بيستم دستخوش تغييرات تدريجي شد. با توجه به ماهيت ساخت آن، با الحاقات و بازسازي در طول سلسله هاي مختلف، اين مسجد داراي سبک هاي متنوعي در مناطق مختلف است. نتيجه معجوني منحصربفرد از معماري ايراني در زير يک سقف يا بهتر است بگوييم زير چهار «ايوان» (نمازخانه) است.

مسجد

5. آرامگاه محمد باقر مجلسي

در شمال غربي مسجد جامع مقبره مجلسي قرار دارد، مقبره اي که به محمدباقر مجلسي، روحاني مشهور و بانفوذ شيعيان دوازده امامي در دوران صفويه تقديم شده است. شهرت او بيشتر به خاطر گردآوري دايره المعارف احاديث (سوابق شرح زندگي پيامبر اسلام محمد و دوازده امام) است که بالغ بر 110 جلد است. هنگام بازديد من در بعدازظهر جمعه، مقبره مملو از زنان چادري بود که برخي روي زمين نشسته بودند و متون مذهبي را مي خواندند و برخي ديگر مقبره را احاطه کرده بودند تا دست خود را روي آن بگذارند.

6. در کاخ چهل ستون احساس سلطنت کنيد

در فاصله اي دورتر از ميدان نقش جهان، کاخ چهل ستون قرار دارد که از دهه 1600 تا کنون مورد تجليل افراد سلطنتي و بزرگوار بوده است. کاخ چهل ستون که توسط شاه عباس دوم به عنوان مکاني براي تفريح و پذيرايي از ميهمانان مهم ساخته شده است، با ?? ستون چوبي باريک خود که غرفه ورودي را نگه مي دارند، قابل تشخيص است. نام آن به معناي "40 ستون" الهام گرفته شده از تعداد ستون هايي است که هنگام انعکاس غرفه روي حوض طولاني جلوي آن ديده مي شود.

7. پاهاي خود را از سي و سه پل آويزان کنيد

از کاخ چهل ستون به سمت جنوب خيابان چهارباغ عباسي برويد و در نهايت به سيوسپل خواهيد رسيد. در حالي که اين پل روي زاينده رود کشيده شده است، اما اين روزها به دليل ترکيبي از خشکسالي و برداشت آب، بستر رودخانه خشک مي شود. سيوسپول دو طبقه داراي 33 طاق است که مي توانيد زير آنها بنشينيد و پاهاي خود را آويزان کنيد. و هنگامي که رودخانه خشک است، کاوش در سطح پايين تر نيز بي خطر است.

سي و سه پل

8. آواز مردم محلي را در پل خواجو بشنويد

در امتداد همين رودخانه پل خواجو قرار دارد، بناي جذاب ديگري که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. در مرکز پل، يک آلاچيق وجود دارد که زماني خود پادشاه براي لذت بردن از مناظر در آن نشسته بود. اين پل همانند سيوسپل دو طبقه است. اگر در طول بازديد خود خوش شانس باشيد، در ميان مردم محلي که زير پل آواز مي خوانند يا شعر مي خوانند، فضايي جادويي ايجاد مي کنند.

9. در يک رستوران سنتي شام بخوريد

با انتخاب يک رستوران سنتي، يک غذاي ساده را به يک تجربه غذاخوري تبديل کنيد. مکان خيره کننده اي که مي توانيد از آن ديدن کنيد تالار ضيافت سنتي است که در حياطي در ميدان نقش جهان قرار دارد. با پنجره هاي شيشه اي رنگارنگ، کاشي هاي رنگارنگ، و سقف هاي تزئين شده با آينه، براي چشم ها مانند شکم جشني خواهد بود. يک گزينه کمتر شناخته شده که در يک بخش آرام شهر، در خود يک خانه تاريخي پنهان شده است، کافه هوگر است.

رستوران هاي زيباي ديگري که مي توانيد امتحان کنيد رستوران شهرزاد و همچنين رستوران هاي مجتمع ترنج، هتل عباسي و ملک سلطان جارچي باشي است. با اين حال، توجه داشته باشيد که قيمت‌ها در اين مکان‌هاي توريستي نسبتاً بالاست و هزينه بيشتري را براي فضا پرداخت خواهيد کرد تا غذا.

10. غذاهاي منحصر به فرد اصفهاني مانند برياني را امتحان کنيد

در حالي که مشغول کشف اصول اوليه غذاهاي ايراني مانند قورمه سبزي و قيمه هستيد، فراموش نکنيد که به طور فعال به دنبال غذاهايي باشيد که منحصر به شهر شما هستند. غذاهاي سنتي در اصفهان صدها نفر هستند، اما بيشتر آنها از آنها دست ساز هستند و براي گردشگران به سختي پيدا مي شوند. با اين حال، انتخاب آسان برياني است که گوشت بره چرخ شده در نان نرم پيچيده شده است. بايد آن را با يک ليوان دوغ همراه کنيد زيرا ماست آبکي شور بسيار با آن مي‌آيد. به گفته دوستان محلي من بهترين مکان براي خوردن برياني رستوران حاج محمود برياني است اما مي توانيد اعظم برياني يا گلستان برياني را هم امتحان کنيد.

11. غروب خورشيد را از آتشکده تماشا کنيد

دوست داريد صعود کنيد؟ در غرب مرکز شهر، آتشکده اصفهان قرار دارد که در محلي به آتشگاه معروف است. اين محوطه باستاني بالاي تپه زماني ارگ بوده و گمان مي‌رود که آتشکده‌هاي زرتشتي را در خود جاي داده است. هنوز يک ساختمان مدور ايستاده با آجر پخته ساخته شده است که مي توانيد از آن بنشينيد و از مناظر ديدن کنيد. گذشته از تاريخ، اينجا مکاني عالي براي تماشاي غروب خورشيد است. خود صعود، در حالي که نسبتاً شيب دار است، بسيار کوتاه است و در عرض چند دقيقه خود را در قله خواهيد ديد.

12. در منطقه جلفا کاوش کنيد

محله ارامنه اصفهان به جلفا معروف است و در سمت ديگر زاينده رود از همان جايي است که ميدان نقش جهان قرار دارد. اين منطقه که در سال 1606 تحت مديريت شاه عباس اول سکونت گزيد، نگاهي اجمالي به تنوع در ايران ارائه مي دهد. قدم زدن در اطراف محله شما را به کليساهاي قديمي ارمني، خانه هاي قديمي و کافه هاي عجيب و غريب مي رساند.

13. در کليساي وانک شگفت زده شويد

کليساي وانک که در مرکز منطقه جلفا قرار دارد با نقاشي‌هاي ديواري و نقاشي‌هاي ديواري که داستان‌هاي کتاب مقدس را به تصوير مي‌کشد، حس شگفتي را القا مي‌کند. اگرچه از بيرون متواضع است، اما از درون کاملاً نفس گير است. تصاوير و الگوها هر اينچ از کليسا را مي پوشانند و لنز دوربين شما نمي تواند عظمت آن را به تصوير بکشد... مگر اينکه يک دوربين 360 درجه داشته باشيد.

14. بالا رفتن از کوه صفه

شب يا روز، مي‌توانيد از کوه جنوبي که در ارتفاع 590 متري از سطح زمين قرار دارد، پياده‌روي کنيد. رسيدن به قله تقريباً دو ساعت طول مي‌کشد و مسير بيشتر مسير را آسفالت مي‌کند و براي بخش‌هاي بالاتر امن است. پارک در پايه کوه يک مکان تفريحي محبوب است، بنابراين اگر براي پياده روي نداريد، مي توانيد يک پيک نيک يا به سادگي پياده روي کنيد.

15. يک سفر شبانه به ورزنه داشته باشيد

در ايران بياباني که مسافران مي توانند از آن ديدن کنند کم نيست، اما اگر زمان کمي داريد و به دنبال کويرهايي هستيد که موقعيت مناسبي داشته باشد، ورزنه گزينه مناسبي است. از مرکز شهر دو ساعت با ماشين فاصله دارد و داراي يک پارکينگ است که به عنوان يک مکان کمپينگ دو برابر مي شود. همچنين مي‌توانيد در مهمان‌خانه‌اي در خود ورزنه مانند مهمان‌خانه سنتي نگار (توصيه شخصي من!) اقامت کنيد و براي بازديد از جاذبه‌هاي اطراف مانند درياچه نمک ورزنه و ساير مکان‌هاي تاريخي به توري بپيونديد.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اتاق خبر و آدرس otaghkhabar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com